lördag 27 februari 2010

Om kristendomens roll i Zimbabwe





” Våra principer måste ta vårt lands
verklighet i beaktning, historien, traditionerna och de särskilda omständigheter som vi befinner oss i
[...] Det finns specifika principer som vi har vilka utgår från marxismen men andra utgår ifrån våra
egna traditioner”

RG. Mugabe - dåvarande premiärminister ur artikeln ”we are Socialist”
Time Magazine  1980

Av
Jan Freidun Taravosh, teologi student vid Inst Theol Universitas Upsaliensis
och skribent för Röster för Zimbabwe
lördag den 27 februari 2010
Inledning:


för några dagar sedan fick vår webbredaktion ett mail från en engagerad student som frågade på vilket sätt Zimbabwe kunde definieras som en kristen stat som efterlever kristna värderingar.
Jag skulle uppskatta om du kunde ge mig svar på hur man ska svara på
Att Zimbabwe som kristen stat bör handla efter de kristna normerna.
- Hur Zimbabwe kan kalla sig en demokrati
- Varför Robert Mugabe ska fortsätta vara en ledare för Zimbabwe


Hur mycket spelar kristendomen in i Zimbabwe idag när det gäller politik och lagar etc.?
Jag tog mig an att försöka svara på denna frågan, och eftersom jag är teologi student tänkte jag mig att detta blir nog tämligen enkelt, men ju mer jag tänker på det så nej, det är inte vidare enkelt egentligen. Det är svårt att ge ett enkelt svar på denna fråga



Zimbabwiska statens sekulära och icke – sekulära karaktärsdrag

Republiken Zimbabwe föreskriver religionsfrihet i sin konstitution, det finns många olika religioner i landet, muslimer, traditionella afrikanska religioner, men katolicismen är givet den största religionen. President och ministrar svär alltid ed på bibeln när de antar ett nytt uppdrag. Bland gemene man likväl som inom det politiska ledarskapet finnes en vision att ingen enskild person bör äga de av Gud givna naturresurserna, som skog, vatten jord och dylikt, utan att dessa kan och bör förvaltas av staten. Samtidigt finns en djupt rotad tradition av praktisk marxism i landet, inom facket, skolan, inom olika former av kommunikationssystem och inom tron på kollektivets styrka och individens underordnade roll i förhållande till kollektivet, det statsbärande partiet har en central kommitté , politbyrå och ett presidium inte helt olikt de marxistiska partierna och det väljs och styrs i överensstämmelse med Lenin och Mao Zedongs tanke om demokratisk centralism och än i Zimbabwisk form då även påtagliga tecken av Ubuntufilosofin är tydligt framstående inte bara inom partiet ZANU (P.F.)) utan i hela samhället.

Således kan staten Zimbabwe beskrivas som en blandning av en kristen, marxistisk (el. socialistisk) och Pan Afrikansk stat, men ingen av dessa begrepp kan stå ensamma eller definiera hela det politiska livet i Zimbabwe, här finnes också ex. liberaler och faktiskt helt politiskt obundna parlamentariker och traditionella hövdingar – så i vilken kategori faller dessa människor som också spelar en roll i det politiska livet?

Som läsarna säkert märker är definitionerna problematiska och icke entydiga.

Därför brukar man i media både beskriva Zimbabwe som en kristen, marxistisk eller Pan afrikanistisk stat beroende på vem man frågar.

Zimbabwe en Dynamisk stat

Man kan säga att Zimbabwe är en dynamisk stat och i alla lägen en demokrati, en stat som grundar sig på folkmajoritetens vilja i alla lägen och som en mångkulturell och multietnisk stat. Vad gäller styrelseskick beteckningar så brukar det vanligaste förekommande begreppet inom Zimbabwe antingen vara en demokratisk stat eller helt enkelt en Zimbabwisk stat.
Påståenden om korruption och myten om fascism i Zimbabwe
Vissa oppositionella som tycker om att förolämpa folk har ibland, men inte så ofta längre velat beskriva Zimbabwe som ett land med fascistiska tendenser , detta prat har varit vanligt förekommande ibland under valår för att spetsa till debatten lite, men är ett påstående som saknar grund, gräsrotsrörelsen var på den politiska traditionen vilar har sina rötter i marxismen katolicismen och Pan afrikanismen, alla dessa traditioner förespråkar jämlikhet och alla människors lika värde, dessutom så grundades ju faktiskt Zimbabwe som ett resultat av nedmonterandet av en fascistisk kolonialregim, att anklaga de som bekämpat fascismen för att själva vara fascister det är lite uppochned vända världen, och saknar logik. Måhända att Zimbabwe som land inte är fritt från korruption, men det är ett av de få länder i världen som självmant upprättat en statlig kommitté för att tillhanda ha ärenden och aktivt motarbeta korruption, liksom som i Sydafrika och Folkrepubliken Kina betraktar man korruption i säg som en kontrarevolutionär kraft som i längden hotar samhällets fortsatta utveckling.
Givetvis spelar kyrkan likväl som andra trossamfund och förutom det även idella organisationer som Humana och röda korset/röda halvmånen med flera en mycket aktiv roll i detta arbete.

Slutsats:
I min mening går det inte att sätta in republiken Zimbabwe i ett fack för traditionella styrelsekick, det är det enda svaret jag kan ge,

Inga kommentarer: