Artikelserie Utbildningen och revolutionen del I
Inledning
Under valrörelsen 2008 i Zimbabwe var en viktig fråga att vidareutveckla utbildningssystemet i samband med vidareutvecklandet av jordbruksektorn och gruvsektorn.
Målet är att aktivt kunna stödja unga att få arbete inom de nya teknikerna, vilket är av oerhörd vikt för samhällsbygget i sin helhet.
Den progressiva satsningen på utbildning har emellertid en långt historia som sträcker sig mycket längre än årets valrörelse.
Republiken Zimbabwe är det land i södra Afrika med högst nivå läs och skrivkunniga.
Detta kan verka vara ett omvänt sätt att börja allting med men jag tror det är bra att ha en tydlig utgångspunkt att utgå ifrån innan vi på ett mer omfattande sätt bekantar oss med historien.
En bra och lättföståelig källa som ger insikt om det självständiga Zimbabwes mål och strävanden
är det revolutionära regeringspartiet ZANU-PFs Valmanifest - folkets manifest från 2008.
Det är inte bara en högst aktuell skrift i dagsläget utan den betonar också omfattningen av den politiska kampens grundläggande principer genom historien då som nu som det med följande ord understryks att:
“För oss innebar inte avkolonialisering endast det att vi politiskt uppnått allmän rösträtt (en man/kvinna, en röst). Ej heller var det blott det att vi uppnått en helt afrikansk regering, nej, fundamentalt betydde det också uppnåendet av nya ägandeförhållanden när vi blev fullständiga ägare över vår jord och dess naturresurser. Under denna process bör vi därför när vi använder och drar nytta av våra resurser för att skapa nationell rikedom, med gedigna fördelar per capita, fortsätta med att fullfölja nationella bemyndigandesprogram över alla sektorer
Eftersom att individens tillstånd ofta är nationens tillstånd kommer vår regering alltid att prioritera utbildning som en absolut nödvändighet premiss för vår utvecklings strategi”
Den klarsynta visionen värdesätter utbildningen som en absolut nödvändighet för hela samhällets utveckling, Det är det som med den latinska termen beskrivs sine qua non, dvs utan denna förutsättning är det inte möjligt.
Vad man märker som utpräglande för Zimbabwes utbildningspolitik är att den sammanlänkas intimt med den folkligt stärkande ekonomiska politiken -ZANU PFs progressiva Empowerment policies - bemyndigandepolitiken eller vad man också kan beskriva som den politik som stärker folkets position i samhället, ger det makt.
Därför har vikten av att att ändra ägandeförhållanden i samhället alltid betonats kraftigt av ZANU PF, som lett Zimbabwes folk i kampen mot kolonialismen för social rättvisa och framåt mot självständigheten.
Sambandet mellan samhällsutvecklingen och utbildningen
Handlar det endast då om att göra sig av med kolonialismen och sedan är allting färdigt?
Folkets makt över produktionsmedlen är en mycket omfattande process och självklart en faktor av avgörande betydelse för samhällsutvecklingen. men man får inte bara fastna i det rent ekonomiska, det finns också en annan sida av samhällsutecklingen som beskevs på ett talande sätt av Zimbabwes Vice President Kamrat Joice Mujuru i maj i år i samband med ett möte under valkampanjen inför andra valomgången 2008:
Här beskrivs en alltså av den progressiva utbildningens viktigaste uppgifter!
I Zimbabwe är sambandet mellan samhällets progressiva utveckling över alla sektorer alltså intimt förbundet med utbildning inom vetenskap och teknik men ej att förglömma är också den stora betydelsen av politisk medvetenande vilket tar sig uttryck genom folkregeringens progressiva folkligt stärkande politiska program på gräsrotsnivå och det revolutionära ZANU-PF partiets politiska workshops(1*)
I det progressiva och revolutionära Zimbabwe är läs och skrivkunnighet ett “Sine Qua non för allsidigt bemyndigande”
för att tala med Kamrat Patrick Anthony Chinamasa justitsieminister i folkregeringen, men det slutar inte där. Dessa grundläggande färdigheter kombineras med utvecklande av folkets politiska medvetande . Det var i denna anda som Kamrat Robert Gabriel Mugabe talade på ett lysande sätt i ett tal till Zimbabwes barn vid ett barnkalas i samband med självständighets firandet i april 2008 på ålats vid stadens sport center i huvudstaden Harare. då den självständiga republiken fyllde 28 år.
Republiken Zimbabwe är det land i södra Afrika med högst nivå läs och skrivkunniga.
Detta är pågrund av att utbildning alltid varit en hjärtefråga för det revolutionära Zimbabwe redan under befrielsekampens tid före självständigheten. Utbildningen är en förutsättning för revolutionen och samhällsutvecklingen.
Vi här på röster för Zimbabwe har därför bestämt oss för att göra en artikelserie för att belysa den vikt som utbildningen har för revolutionen och hur den alltid spelat en nyckelroll i samhällsutvecklingen.
Vi här på röster för Zimbabwe har därför bestämt oss för att göra en artikelserie för att belysa den vikt som utbildningen har för revolutionen och hur den alltid spelat en nyckelroll i samhällsutvecklingen.
Många här i väst kanske endast är vana vid att utbildningen tas upp som en del av de tomma vallöftena, eller valfläsket som aldrig uppfylls av våra politiker, och kanske drar många i Sverige ofta därför den snabba slutsatsen att det måste vara likadant i Zimbabwe.
Jag skall börja ta upp kärnan i den progressiva utbildningspolitiken i Zimbabwe och göra folk bekanta med den. I nästa artikel skall jag sträva efter att göra läsarna mer bekanta med dess historia.
Jag skall börja ta upp kärnan i den progressiva utbildningspolitiken i Zimbabwe och göra folk bekanta med den. I nästa artikel skall jag sträva efter att göra läsarna mer bekanta med dess historia.
Detta kan verka vara ett omvänt sätt att börja allting med men jag tror det är bra att ha en tydlig utgångspunkt att utgå ifrån innan vi på ett mer omfattande sätt bekantar oss med historien.
Utbildningen en absolut nödvändighet i den progressiva samhällsutvecklingen
En bra och lättföståelig källa som ger insikt om det självständiga Zimbabwes mål och strävanden
är det revolutionära regeringspartiet ZANU-PFs Valmanifest - folkets manifest från 2008.
Det är inte bara en högst aktuell skrift i dagsläget utan den betonar också omfattningen av den politiska kampens grundläggande principer genom historien då som nu som det med följande ord understryks att:
“För oss innebar inte avkolonialisering endast det att vi politiskt uppnått allmän rösträtt (en man/kvinna, en röst). Ej heller var det blott det att vi uppnått en helt afrikansk regering, nej, fundamentalt betydde det också uppnåendet av nya ägandeförhållanden när vi blev fullständiga ägare över vår jord och dess naturresurser. Under denna process bör vi därför när vi använder och drar nytta av våra resurser för att skapa nationell rikedom, med gedigna fördelar per capita, fortsätta med att fullfölja nationella bemyndigandesprogram över alla sektorer
Eftersom att individens tillstånd ofta är nationens tillstånd kommer vår regering alltid att prioritera utbildning som en absolut nödvändighet premiss för vår utvecklings strategi”
Den klarsynta visionen värdesätter utbildningen som en absolut nödvändighet för hela samhällets utveckling, Det är det som med den latinska termen beskrivs sine qua non, dvs utan denna förutsättning är det inte möjligt.
Vad man märker som utpräglande för Zimbabwes utbildningspolitik är att den sammanlänkas intimt med den folkligt stärkande ekonomiska politiken -ZANU PFs progressiva Empowerment policies - bemyndigandepolitiken eller vad man också kan beskriva som den politik som stärker folkets position i samhället, ger det makt.
Därför har vikten av att att ändra ägandeförhållanden i samhället alltid betonats kraftigt av ZANU PF, som lett Zimbabwes folk i kampen mot kolonialismen för social rättvisa och framåt mot självständigheten.
Sambandet mellan samhällsutvecklingen och utbildningen
Handlar det endast då om att göra sig av med kolonialismen och sedan är allting färdigt?
Folkets makt över produktionsmedlen är en mycket omfattande process och självklart en faktor av avgörande betydelse för samhällsutvecklingen. men man får inte bara fastna i det rent ekonomiska, det finns också en annan sida av samhällsutecklingen som beskevs på ett talande sätt av Zimbabwes Vice President Kamrat Joice Mujuru i maj i år i samband med ett möte under valkampanjen inför andra valomgången 2008:
“Om det inte finns någon kamp, finns inget framåtskridande, trotts att Afrika är fritt från kolonialismen behövs ännu ‘sinnemässig avkolonialisering’
I Zimbabwe är sambandet mellan samhällets progressiva utveckling över alla sektorer alltså intimt förbundet med utbildning inom vetenskap och teknik men ej att förglömma är också den stora betydelsen av politisk medvetenande vilket tar sig uttryck genom folkregeringens progressiva folkligt stärkande politiska program på gräsrotsnivå och det revolutionära ZANU-PF partiets politiska workshops(1*)
I det progressiva och revolutionära Zimbabwe är läs och skrivkunnighet ett “Sine Qua non för allsidigt bemyndigande”
för att tala med Kamrat Patrick Anthony Chinamasa justitsieminister i folkregeringen, men det slutar inte där. Dessa grundläggande färdigheter kombineras med utvecklande av folkets politiska medvetande . Det var i denna anda som Kamrat Robert Gabriel Mugabe talade på ett lysande sätt i ett tal till Zimbabwes barn vid ett barnkalas i samband med självständighets firandet i april 2008 på ålats vid stadens sport center i huvudstaden Harare. då den självständiga republiken fyllde 28 år.
“ Vi vill att ni växer upp och utvecklas i en fri miljö, men ni bör utvecklas genom att känna till er historia. Att känna till ert lands historia skulle också hjälpa er att känna till dess framtid. Ni måste också känna till kampens historia, frihet kom inte på ett silverfat. Imperialister tillskansade sig en gång i tiden Zimbabwe, de beslagtog det som rövare men vi fick det åter”
Sammanfattning:
Denna artikel har fokuserat på att ge en första inblick av den progressiva utbildningspolitkens betydelse, dess karaktär, dess mål och strävanden. Vad jag främst velat påpeka är detta:
i det progressiva och Revolutionära Zimbabwe är folkligt deltagande i samhällsuppbygget som sagt mer än bara allmän rösträtt, mer än att bara gå och rösta.
I det progressiva och revolutionära Zimbabwe spelar utbildningen en nyckelroll och är intimt sammanbunden med de folkligt stärkande progressiva samhällsutvecklingsprogrammen över alla sektorer.
Kort sagt, i det revolutionära Zimbabwe finns inte utrymme för valfläsk och tomma vallöften.
Här genomförs den progressiva politiken välplanerat och konsekvent.
Jag hoppas denna artikel givit en god presentation av den progressiva utbildningenspolitikens djupa betydelse för revolutionen och samhällsutvecklingen.
I nästa del av vår artikelserie skall vi bekanta oss mer med dess historia
i det progressiva och Revolutionära Zimbabwe är folkligt deltagande i samhällsuppbygget som sagt mer än bara allmän rösträtt, mer än att bara gå och rösta.
I det progressiva och revolutionära Zimbabwe spelar utbildningen en nyckelroll och är intimt sammanbunden med de folkligt stärkande progressiva samhällsutvecklingsprogrammen över alla sektorer.
Kort sagt, i det revolutionära Zimbabwe finns inte utrymme för valfläsk och tomma vallöften.
Här genomförs den progressiva politiken välplanerat och konsekvent.
Jag hoppas denna artikel givit en god presentation av den progressiva utbildningenspolitikens djupa betydelse för revolutionen och samhällsutvecklingen.
I nästa del av vår artikelserie skall vi bekanta oss mer med dess historia
fotnot 1*
vi kommer vid ett senare tillfälle försöka översätta och publicera ett av Kamrat Joice Mujurus fantastiskt bra tal vid en sådan workshop i mars 2007!
Skrivet av Jan 4 augusti 2008
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar